#01/2021 Wstępniak
Michał Rogoziński

#1 Wstępniak: Tożsamość

#1 Wstępniak: Tożsamość – STGU MAG

Problem z definiowaniem designu i kultury wizualnej jako takich niesie za sobą trudność w samodefiniowaniu się projektantów. Nie istnieje instancja, do której mamy możliwość odnieść swoje założenia czy postawy w kontekście. Prowadzi to do wewnętrznych i zewnętrznych sporów, utrudniających powyższe jeszcze bardziej, pomimo pozornego obycia się społeczeństwa.

Dzieląc tożsamość projektanta na wewnętrzną (w kontekście osobistych doświadczeń i przekonań) i zewnętrzną (w kontekście kultury i designu jako takiego), pragniemy zbliżyć się do możliwie najlepszej analizy problematyki potrzebującej zastanowienia, jednocześnie oddalając się od uniwersalizacji tematu. Niech to nie będzie encyklopedia, a raczej zbiór specyficznych postaw w danych tematach.

Kategoria pierwsza może odnosić się do wartości i sumienia, którymi kieruje się projektant, zderzając je z pracą zawodową i budując jakość samego siebie przez ich pryzmat. Niemniej, należy zwrócić uwagę na to, że każda wewnętrzna postawa może wynikać z czynników zewnętrznych. Polecam w tym miejscu Państwa uwadze tekst Leny Mitkowej o odpowiedzialnym projektowaniu, w którym Autorka skutecznie punktuje nasze – projektantów – zaniedbania, wskazując na potrzebę przyjmowania postaw i samego projektowania w zgodzie z etyką wynikającą bezpośrednio z czasów, w których żyjemy i z możliwości, które nam dano.

Ja natomiast podejmuję próbę zastanowienia się nad tożsamością projektanta jako badacza designu i kultury wizualnej, szukając dla niego miejsca w kontekście historyków i naukowców. 

Druga kategoria, nieco historyczna można powiedzieć, spogląda szerzej i dookreśla kontekst dla wystąpienia pierwszej. Nie ma ludzi nie będących podatnymi na prądy kultury i przemian społecznych, tym bardziej w kategorii tak mocno z nimi związanej jak design. Ta tożsamość społeczna i lokalna jest wynikiem przypadku i zamiaru jednocześnie, naszych możliwości i naszych chęci. Globalnie rzecz przedstawia Grzegorz Miszkiel, na przykładzie analizy twórców irańskich w okresie po rewolucji ajatollahów, Borys Kosmynka z kolei wraca na grunt lokalny z analizą tożsamości miasta odbitej w kroju pisma, a ja rozmawiam z Petrą Docelakovą, współautorką obszernej monografii Jaroslava Bendy, o tworzeniu książki, jej nowym wydaniu i projektowaniu pism w Czechach i Czechosłowacji.

W ramach poszerzania świadomości o tożsamości twórczej wśród projektantów i artystów grafików rozpoczynamy cykl Zawód VJ, w którym Michał Przyszlak będzie przybliżał tajniki związane z tą, jakby nie patrzeć, nową i nie wszystkim znaną, profesją.

W rubryce książkowej, odpowiadając na potrzebę pojawiającą się w dyskusjach branżowych, Tomasz Bilak porównuje dla Państwa – od strony praktycznej – dwie publikacje poświęcone konstruowaniu i projektowaniu z użyciem siatek i ich systemów. 

Serdecznie zapraszam do lektury!

Michał Rogoziński,

redaktor prowadzący

TEKST

Michał Rogoziński

Grafik-projektant, absolwent warszawskiej ASP, założyciel kolektywu Braho i pomysłodawca STGU MAG. Specjalizuje się w projektowaniu identyfikacji wizualnej, w wolnych chwilach dłubiąc przy samochodach i grając heavy metal. W MAGu pisze na tematy okołoprojektowe związane z naukami ścisłymi i filozofią.

OKŁADKA

Alina Rybacka

Nulla ullamcorper sapien vitae dui efficitur, non vulputate turpis laoreet. Quisque vitae velit ut enim mattis laoreet. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. netus et malesuada fames ac turpis egestas. netus et malesuada fames ac turpis egestas.